سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بیدار شو!

بسم الله الرحمان الرحیم
بیدار شو! قسمت هشتم انسان جهانیست در خود اندیش! بخش دوم

 
با عرض سلام خدمت شما خوانندگان محترم امیدوارم هر جایی که هستید موفق و موئید باشید با لطف الهی.
زمان, مکان و ماده مفهوم کلی انسان از این دنیاست. جسم بودن اشیاء در این دنیا برای همه قابل درک است. بدن ما, طبیعت دورور ما و دنیایی که در آنیم, چیزهایی را که لمس می کنیم و می بینیم همه جسم هستند خواه زنده خواه غیر زنده.
ولی وقتی انشتین آمد, مفهوم دنیای فیزیکی ما را دگرگون کرد. او نشان داد که این جسم بودن سرابی بیش نیست.  وهم وخیالیست که حقیقت دنیا را در خود پنهان کرده است.

 

به طور ساده توضیح میدهم تا برای همه قابل درک باشد.
جهانی که ما در ان وجود داریم از کهکشانهای بی شماری تشکیل شده است و زمیین ما و چند سیاره دیگر در مدار یک ستارهای می چرخند به نام خورشید که یکی از ستارگان کهکشان پهناور به نام کهکشان راه شیری است.
 

کهکشانهای بی شمار 

 کهکشان راه شیری

 
کهکشان راه شیری تقریبا 100 هزار سال نوری طول و 1000 سال نوری ضخامت دارد.کم 200 بیلیون ستاره و زیاد حتی بیشتر از تا 400 بیلیون ستاره نیز ممکن است داشته باشد که تعداد دقیقش بستگی به تعداد زیادی توده‏های ستاره‏ای دارد که تعدادشان شدیدا نامعلوم است. نزدیکترین کهکشان به ما کهکشانی است به نام کهکشان زن برزنجیر که دو و نیم ملیون سال نوری با ما فاصله دارد.

 

کهکشان زن برزنجیر  


یک نکته برای توضیح سال نوری بدهم. چون اندازه بین دو جرم در فضا بسیار است برای آسان شدن محاسبات از سرعت نور استفاده می کنند. سرعت نور تقریبا برابر با  299792,458  کلیومتر در ثانیه است. یعنی به جای گفتن سیصد هزار کلیمتر می گوئیم یک ثانیه نوری. و 299792,458   ضربدر 60 کیلو متر می گویم یک دقیقه نوری. و یک سال نوری برابر است با 356,25 روز ضرب در 24 ساعت ضربدر 60 دقیقه ضربدر 60 ثانیه ضربدر 299792458 که عدد دقیقی می شود 9460730472580,8 کیلومتر. نزدیکترین ستاره بعد از خورشید به زمین پروکسیما قنطورس نام دارد که فاصله اش از ما تقریبا 4.2 سال نوری است.

 پروکسیما قنطورس

 

 یعنی اگر الان با سرعتی برابر با 1079252849 کیلومتر در ساعت حرکت کنیم بعد از چهار سال و دو ماه و دوازده روز آنجا خواهیم بود. اگر رفتید سوغاتی یادتون نره!
بریم سر اصل مطلب.
همه این کهکشانها و هرچه در آنهاست ترکیبی هستند از عناصر گوناگون. زمین و ما و همه ماده ها هم از این عناصر تشکیل شده اند که دانشمندان تا اکنون موفق به شناخت این عناصر که در جدول زیر می بینید شده اند.

 

یک عنصر از اجزاء کوچکتری به نام اتم تشکیل شده است. مقدار محتوای  اتم یک عنصر سبب مشود که عنصر ها شکلشان و جرمشان و دیگر خوصیصیاتشان با یکدیگر مختلف باشد. اتم از هسته و الکترون تشکیل شده است. جرم اصلی اتم در هسته قرار دارد؛ هسته تنها  قسمتی بسیار بسیار اندک از فضای داخلی اتم را تشکیل می دهد وً فضای باقی خالی میباشد. هسته خود از پروتن (که بار مثبت دارد)، و نوترون (که بار خنثی دارد) تشکیل شده. الکترون هم بار منفی دارد. این سه ذره در تمامی اتم‌های معمولی که به صورت طبیعی تشکیل میشوند یافت میشود.

 

 الکترون ها مانند مه دور هسته می چرخند. هسته  که پروتون ونوترون است از از ذراتی بنام کوارک تشکیل شده اند که با سرعت بالایی در حال جنبش هستند. این ذرات در حقیقت وجود جسمی ندارند بلکه اطلاعات و نوع جنبش و مقدار جنبش انرژی در یک میدان انرژی هستند. به صورت خلاصه این ذرات معرفی کننده لرزش یا همان جنبش موجها انرژی هستند.
اگر می خواهید بدنتان را که از سلولها که آنها از مولوکولها که آنها از اتم ها تشکیل شده اند را همانگونه که هست بنگرید, 99.9999 % از آن فضایی خالیست و باقی که 0.0001 % که آن را جسم می دانید در حقیقت آن هم فضایی خالیست. جسم بودن تنها یک وهم و خیال است. اگر با یک میکروسکپ دقیق در یک چیزی فرو رویم با یک فضای خالی که موجهای انرژی با سرعت بسیار بالا در آن در حال جنبشند مواجه می شویم و با دستی خالی بر می گردیم. ما در یک فضای پر از امواج جنبشی قرار داریم. این یک حقیقت علمی است. ما یک جهان نیستی از نظر مادی هستیم.


سؤال : این نیستی چه چیزی است که یک فضای خالی را وجود می بخشد. جواب اینجاست که پایه های اصلی وجود این جهان ماده یا جسم نیستند. چیزهای این جهان در اصل چیز نیستند. به خاطر اینکه اتم کوچکترین چیزی که باعث وجود ماست, وجود جسمی ندارد! پوچ و خالی از ماده است.


 

 

آیا این پوچی و فضای خالی توانست این جهان را به وجود آوارد؟  آیا این ریشه حقیقت زنده بودن است؟
منتظر قسمت نهم باشید انشاءالله.
و من الله التوفیق خادم شما محمد  



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده توسط : محمد | نظرات دیگران [ نظر]


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    بعد از شیش سال برگشتم
    یک استکان چای داغ با نبات زعفرانی
    بیدار شو! قسمت نهم (آرزوی انشتین)
    بیدار شو! قسمت هشتم انسان جهانیست در خود اندیش! بخش دوم
    بیدار شو! قسمت هشتم انسان جهانیست در خود اندیش! بخش اول
    بیدار شو قسمت ششم مقدمه فصل دوم
    بیدار شو! مقدمه
    [عناوین آرشیوشده]